Ses Sanatçılarında İdeal Performans Durumu

İdeal bir zihin durumu kendiliğinden oluşmaz ve şüphesiz zihni performansımıza hizmet edecek kıvama getirmek de kolay iş değildir. Zihin becerileri de sanatçıların ses sanatının teknik ve fiziksel özelliklerini öğrendiği gibi yoğun çalışmayla kazanilinir. Kimisi bu becerileri kendi kendine mükemmelleştirdiği gibi kimisi de bunun için sistematik ve spesifik programlara ihtiyaç duyabilmektedir.

Nadir de olsa üstün bir performans beklenilmeyen bir anda gerçekleşebildiği gibi, belli zihinsel becerilerin üzerinde çalışılırsa bu becerileri uygulayabilmek şansa bırakılmamış olur. Dolayısıyla amacınız üstün performansı elde etmek, göreviniz de bu performans için ortam hazırlamak olmalıdır. Performansçılarda ve performans aktivitelerinde bireysel faklılıklar elbet olacaktır; fakat belli zihinsel becerilerin doğru yer ve zamanda kullanılmak üzere kazanılması üstün bir performans sergilemenin gerekliliklerindendir. Bu zihinsel becerilere gelirsek…

•    Hedef ve planlarınız spesifik ve net olsun.
•    Kendinize güvenin.
•    Zihninizin enerji seviyesiyle etkili bir şekilde baş edin.
•    Karşınıza çıkan durum ve fırsatların size sunduğu avantajlardan faydalanın.
•    Yeteneğinize ve becerilerinize önem verin, bu arada sansınızdan da faydalanın.
•    Yaşamınızdaki “siz” ile performansçı “siz” arasında denge kurun.
•    Yaptığınız isten zevk alıp almadığınızdan emin olun.
•    Israrcı olun.
•    Geçmiş ve geleceğe takılmayarak su ani yasamaya calisin.
•    Sürmekte olan performansınıza eleştirel yaklaşmayın (Genelde sanatçıların yapmakta zorlandığı bir durumdur)

Üstün bir performans gelecek performanslar için de standartları oluşturur. Performansınızla ilgili geliştirmeniz gereken alanlar hakkında daha çok bilginiz olursa üstün performansı yakalama ihtimaliniz de o oranda artacaktır. Yani üstün performansın temellerini öz farkındalık ve kendinizi kontrol etme ihtiyacınızın gelişimi oluşturmaktadır. Bir sanatçı olarak örneğin, performans öncesi, sonrası ve performans esnasındaki duygusal durumunuzun farkında olmalısınız. Gerekirse bu durumlarda değişiklik de yapabilirsiniz. Sonuca değil de uygun kritik noktalara bakarak konsantrasyonunuzda ince ayar yapmayı öğrenebilirsiniz. Nitekim çıkan sonucu düşünmek, ona göre performans göstermek sizin bir alışkanlığınız halini almışsa su ani yasamanız zorlaşacaktır ve bu da gerekli zihinsel enerjinizin yok olması demektir. Amacınız performansınızın her açısını kontrol etmek -işlevsel ses ve nefes kasları, ekstra ses kasları, duygular, düşünceler- ve bütün bu açıları eğlenceli bir performansa dönüştürmektir. Farkındalığınız arttıkça performansınızda ince ayarlar yapabilme kapasiteniz de artacaktır.

Üstün performans göstermek sizin gücünüz dahilindedir. Kaderin size bahşettiği bir hediye şüphesiz değildir. İyi bir yasam sürmenin ödülü olarak da görülmemelidir. Üstün performansa genel performans döngüsü içerisindeki –performans öncesi, hazırlık, performans sonrası değerlendirme- sizin kendi tavırlarınızın ve çabalarınızın sonucu olarak bakabilirsiniz. İyi performanslar!

Kaynak:
Andersen, M. B. (2005). Sport Psychology in Practice. Human Kinetics

Hays, K. F. (2004). You’re on! Consulting for Peak Performance. American Psychological Associations.

Melike Elbasan
Psikolog


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: