Sporda Zihinsel Canlandırma (İmgeleme) Uygulaması

Zihinde Canlandırma (İmgeleme) Nedir?

1. Zihinde canlandırma, görselleştirme ya da zihinsel prova olarak da bilinmektedir.

2. Bütün duyu organlarınızı (görme, hissetme, duyma, tat alma, koklama) kullanarak  spor da belirli bir antrenmanın zihninizde provasını yapmak anlamına gelmektedir.


Zihinde Canlandırmayı Neden Kullanmalıyız?

1. Antrenmanlarda en iyi verimi alabilmek için: Üst düzey sporcular güçlü yönlerini kuvvetlendirmek, zayıf yönlerini azaltmak ve ortadan kaldırmak için sıklıkla zihinde canlandırma  yöntemini kullanır.

2. Daha etkili mücadele etmek için: Zihinde canlandırma, sporculara sadece maç esnasındaki kaygıları ile baş edebilmelerine yardımcı olmakla kalmaz aynı zamanda kendilerine güven duymalarını, uzun süre odaklanabilmelerini ve zihinsel olarak daha güçlü/dayanıklı olabilmelerini sağlar.

3. Hedefe ulaşmada süreci hızlandırmak için: Kendi spor dallarında en yüksek seviyelere ulaşan sporcular, kariyerleri boyunca becerilerini geliştirmek için zihinde canlandırmayı kullanmaktadırlar.

4. Süreç içerisinde motivasyonu korumaya yardımcı olmak için: Zihinde canlandırma, yaptıkları spor dalında nereye ulaşmak istedikleriyle ilgili vizyonlarını korumak isteyen sporculara yardımcı olan bir araçtır. Aynı zamanda bu teknik sporcular tarafından günlük hedef koymada kullanabileceği gibi uzun ve zorlu sezonlar boyunca motivasyonu korumak için de kullanabilir.

5. Antrenmanın yapılamadığı durumlarda formu korumak için: Antrenmanların kaçırılmasına neden olan sakatlanmalar sporcuların kariyerlerinde olağandır. Bu gibi durumlarda sporcular tedavi sürecinde becerilerini korumak ve sakatlıkları ile baş edebilmeleri için zihinde canlandırmayı kullanabilirler. Ayrıca imajinasyon iyileşme sürecini de hızlandırmaktadır.

Seçkin sporcular zihinde canlandırmayı nasıl kullanır?

Seçkin sporcuların zihinde canlandırmayı nasıl kullandığını incelediğimizde bu tekniğin şu durumlarda en etkili şekilde işlediğini görüyoruz:

1.    Canlı (vivid) ve detaylı olduğunda

2.    Tüm duyuları içerdiğinde (görme, hissetme, duyma, tat alma, koklama)

3.    “Gerçekçi” bir şekilde tasarlandığında

4.    Olumluya odaklanılıldığında

Başlamak için kısa yönerge:

1. Tekrar yapmak beceriyi geliştirir: Zihinde canlandırma bir beceridir. Sporda yaptığınız herhangi bir beceri gibi en iyi performansa ulaşmak için sürekli pratik yapmalısınız.

2. Sayı değil kalitesi önemli: Zihinde canlandırma zihinsel bir beceri olduğundan görüntülerinizi tasarlamak ve kontrol etmek üzerine yoğunlaşmanız gerekecektir. Bunu yapmak ilk başta yorucu olabilir. Bu nedenle zihinde canlandırma uygulamasına kısa süreli yüksek kaliteli görüntülerle başlamak en iyi yoldur. Daha sonra aşamalı olarak canlandırma sürenizi arttırabilirsiniz.

3. Sahneyi oluşturun: Zihninizde spor yaptığınız ortamın (antrenman ve ya maç anı) önemli detaylarını yeniden yaratarak/canlandırarak görüntüleri olabildiğince gerçekçi yapmaya çalışın. Rakibinizin formasının rengi ve ya izleyicilerin tezahüratları gibi detayları ekleyerek zihinde canlandırma yaptığınızda performansınızı gerçekten deneyimlediğinizi hissedeceksiniz.

4. Zihinde canlandırmayı planlayın: Zaman zaman zihninizde yaptığınız spor dalına ait görüntüler belirebilir. Ancak bu teknikten gerçekten yararlanmak için ihtiyaçlarınız doğrultusunda zihinde canlandırmayı tasarlamalısınız. Örnekler:

1. Maç esnasında belirli bir beceriyi ve ya stratejiyi uygulamakta zorlanıyorsanız o beceriyi ya da stratejiyi daha iyi ve kendine güvenen bir biçimde bir sonraki maçta gösterdiğinizi hayal edin.

2. Eğer sık sık dikkatiniz dağılıyorsa rahat ve odaklanmış olduğunuzu hayal ederek zihinde canlandırma yapın.

3. Maçlarda öfkenizi kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız, bununla nasıl baş edebileceğinizi düşünerek zihinde canlandırma yapın. Böylece bu problemin üstesinden gelebilirsiniz.

Kaynak: http://appliedsportpsych.org/Resource-Center/Athletes/Articles/Sport-Imagery

Ersin BAYRAMKAYA,

Uzman Klinik Psikolog


Comments are disabled.

%d blogcu bunu beğendi: