Öğrenci-Sporcular ve Erteleme Davranışı

Erteleme nedir?

1. Dictinary.com’a göre erteleme “Başka bir gün veya saate ertelemek, sonraya bırakmak, ötelemek” anlamlarına gelmektedir.

2. Bir öğrenci-sporcu olarak birçok sorumluluğa sahipsiniz. Bu yüzden bazı şeyleri ertelemek size cazip gelebilir.

3. Eğer bazı şeyleri yapmaktan sürekli kaçındığınızı ya da ertelediğinizi fark ederseniz, erteleme davranışını kullanıyor olabilirsiniz ve bu durum büyük bir ihtimalle performansınıza zarar veriyor olabilir.

4. Aslında, hepimiz zaman zaman bir şeyleri yapmayı erteleriz. Erteleme davranışının ne zaman bizim için bir problem oluşturduğu bu davranışın performansımızı ne derecede olumsuz etkilediğine bağlıdır.

Başlangıç noktası

  • Ne zaman,
  • Hangi durumlarda,
  • Neyi,
    • ERTELİYORUZ?

Bu sorulara cevap vermek erteleme davranışınızı anlama konusunda bize yardımcı olacaktır.

Neden Erteliyor Olabilirsiniz?

  • Ertelenen işe ilginin olmaması.
  • Dikkati toplayamama, konsantre olamama.
  • Olumsuz, gerçekçi olmayan düşüncelerin yol açtığı korku ve endişeler: “başarısız olacağım, ne kadar çalışırsam çalışayım yapamayacağım”.
  • Mükemmeliyetçilik: “en iyisi olmalı ya da hiç olmamalı, en iyisi olmayacağına göre uğraşmak gereksiz”.
  • Belirsizlik, ne yapacağını ya da ne olacağını bilememe.
  • Kişisel, ekonomik sıkıntılar, ilişki sorunları.
  • Başkalarının istek ve beklentilerine hayır diyememe.
  • Ertelenen işle ilgili yeterli bilgi ve becerinin olmaması.
  • Ertelenen işi yapmak için istek duymama, motivasyonun olmaması.

Erteleme alışkanlığını nasıl yenebilirsiniz?

1. Eğer hayatınızda bir şeyleri değiştirmek istiyorsanız ilk olarak “Neden değiştirmek istiyorum?” sorusuna cevap vermeniz gerekir.

2. Bu anlayışı kolaylaştırmada yardımcı olabilecek 2 liste yapılabilir:

a) Neden değiştirmek istiyorum

b) Neden gerçekten değiştirmek istemiyorum

Örneğin değiştirmeyi düşündüğümüz ve istediğimiz “Dönem projesini yapmayı erteleme davranışlarını azaltmak.” olsun.

 

a) Neden değiştirmek istiyorum?

 

b) Neden gerçekten değiştirmek istemiyorum?

 

Kalitesi daha yüksek işler üretebilirim.

 

Başka şeyler yapmayı tercih ederim.

 

Daha az stres yaşarım.

 

Bu iş disiplin ve sıkı çalışma gerektirecek.

Daha iyi notlar alabilirim. Böylece takımda kalma konusunda sorun yaşamam.  

Yeterince iyi notlar alıyorum.

 

 

Yazı yazma konusunda kendime daha fazla güvenirim.

 

Yapıp yapmama konusunda özgür olmayı seviyorum.

İşlerimi erken bitirerek buradan kazandığım zamanla daha fazla eğlenceli işler yapabilirim.  

Ertelediğim için gurur duyuyorum ve nasıl olsa bir şekilde hallederim.

Bu yöntemi kullanarak ne kazanabilirsiniz?

1. Nedenlerinizi yazmak, istenmeyen davranışı değiştirmek için motivasyon kazanmanıza yardımcı olur ya da her şeyi düşünerek değiştirmek konusunda kararlı olmadığınızın farkına varmış olursunuz. Hangi yolu seçerseniz seçin, değişmek istiyormuşsunuz gibi davranmaktan daha iyi olacaktır.

2. Bir davranışı değiştirmek istediğinize karar verdiğinizde, neden değiştirmek istediğinizle ilgili güzel bir hisse sahip olursunuz ve sonrasında başarıya ulaşmak için zamanla hangi küçük adımları atacağınızı belirlersiniz.

Erteleme örneğine geri döndüğümüzde,

  • Bunun için en küçücük değişime şu cümleyle başlanabilir: “Bugün bu ödevimde olmasını istediğim bir iki noktayı yazacağım”.
  • İşte bu kadar! (az zamanınız olduğunu varsayarak)
  • Şimdi, bu iki noktayla şansınız açık gitmişse, (haydi) devam edin, sizi kim tutar;  ama şansınız açık değilse, ödevinizi bir kenara bırakın ve gerçekten de biraz yol aldığınız için memnun olun!
  • Yine de ödevinizi bir kenara koymadan önce, bir sonraki adımda ufak bir harekete daha karar vermeniz iyi bir fikir olabilir.

Diğer önemli noktalar ve öneriler

  • Yeterli bilgi ve becerinin olmaması:
    • Bir konudaki eksikliğimizin farkına varmak ve onu kabul etmek, konuyla ilgili kendimizi geliştirmeye başlamak için bir işaret olabilir.
  • “Motivasyonum yok. Şu anda yapacak gibi hissetmiyorum”
    • Erteleme davranışını gösteren pek çok kişi bir işe başlamak içlerinden gelmiyor diye kendilerinde bir tuhaflık olduğunu düşünebilirler.
    • Sizce kaç kişi evi temizlemek, uzun bir ödevin basına oturmak, zor gelen bir sınava çalışmak için içinde vazgeçilmez bir istek duyar?
    • Küçük, baş edilebilir parçalara bölmek.
  • Düşüncelerinizi kontrol etmeye çalışın.
    • “Sadece ilgimi çeken derslere çalışırım.”
    • “Hayatta her şey ilgi çekici olmalıdır.”
    • Bu düşünceleri değerlendirin, amaçlarınızı yeniden gözden geçirin.
  • Sıkıcı olduğunu düşündüğünüz şey sizi daha büyük hedeflerinize ulaştırabilir.
  • Mükemmeliyetçilik yaptığımız işleri küçük görmeye ve yaptıklarımızdan tatmin olmamaya yol açabilir.
    • Mükemmeliyetçilik içeren düşüncelerimizin farkına varmak.
    • Bunların yerine gerçekçi düşünceler üretmek.
    • Mükemmeliyetçilik:
      • “En iyisi olmalı ya da hiç olmamalı, en iyisi olmayacağına göre uğraşmak gereksiz”.
    • “Mükemmel bir ödev yoktur; ben elimden geleni yapacağım, kusursuz bir ödev teslim etmem gerekmiyor.”
  • Kimse için değil, sadece kendiniz için çalışın…

Unutmamalısın ki önemli bir davranış değişikliği bugünden yarına gerçekleşmez!
1. Değişim zaman alır ve yoğun tekrar yapmak gerekir.

2. Tıpkı kas geliştirmek gibi düşünün… Ağırlık odasına gitmek, biraz da kas güçlendirmek günleri alır… Aynı zamanda doğru beslenmenizi, iyi dinlenmenizi ve sağlam bir sorumluluk gerektirir…

3. Davranış değişimleri zaman alır, sürekli ve yoğun hareket ister.

4. Başlamak için bugünden başka daha iyi bir zaman yoktur!

5. Değişim konusunda zorlanıyorsanız bu konuda bir uzmana başvurmak almak size yardımcı olacaktır.

Kaynak: https://www.appliedsportpsych.org/Resource-Center/Athletes/Articles/Student-Procrastination

Ersin Bayramkaya,
Uzm. Klinik Psikolog


Comments are disabled.

%d blogcu bunu beğendi: