Sporda Ağrı Toleransı

Sporda sürekli var olan  ağrı (pain), performans sporu yapan kişilerin antrenmanlarının-karşılaşmalarının değişmez bir parçasıdır. Bir sporcunun ağrıya dayanma (pain tolerance) yeteneğinin olması başarı için gereklidir. Ağrı, beden ve nasıl performans göstereceğimizle ilgili önemli bilgiler sağlamaktadır. Ne tip bir ağrıyla çalışabileceğimizi bilmek bu konuda en üst düzeyde verim sağlayabilmek için önemli gözükmektedir.

İlk olarak, karşılaşacağınız farklı ağrı tiplerini tanımlayalım;

Yorgunluk ve rahatsızlık: Çalışma-çaba (effort) sonrası hissedilen tatsız bir duygudur. Fakat “ağrı” olarak adlandırabilmek için yeterince güçlü değildir. Sporcular “rahatsız olarak rahat etmeyi” öğrenmektedirler. Çünkü bu gibi çalışmalar birçok spor dalının olağan ve olması gereken parçalarıdır. Devam eden çalışmalarla rahatsızlık yaratan bu ağrılar son bulabilmektedir..

Olumlu antrenman ağrısı: Bu ağrı genellikle dayanıklılık egzersizlerinde meydana gelmektedir. Hoş olmayan bir duyumdan tipik bir ağrıya kadar geniş bir aralıkta değişen, kaslarda yorgunluğu, akciğer ve kalpte hareket sonrası oluşan duyumları içermektedir. Bu ağrı ne sakatlık ne de yaralanma belirtisidir. Çünkü sporcular bu ağrının kaynağının farkındadırlar ve bu tip ağrıların faydalı olduğunu ve performanslarına katkı sağlayacaklarını bilirler. Özetle, olumlu antrenman ağrısı çabanın ve gelişim bir işaretidir.

Olumsuz antrenman ağrısı da bir yaralanma göstergesi olarak görülmemektedir. Ancak antrenmanın sporcu için faydalı olan olumlu işaretlerinin ötesine geçmektedir. Bu duruma günlerce süren aşırı ağrılar örnek verilebilir. Bu noktada aşırı bir antrenman yapılmış olması söz konusu olabilir.

Olumsuz uyarı ağrısı, olumsuz antrenman ağrısına benzemektedir. Fakat burada bir tehdit unsuru da bulunmaktadır. Bu durum yeni bir ağrı deneyimini gösterebilir ya da sakatlanma durumunun bir işareti olabilir. Genellikle yavaş yavaş ortaya çıkar ve sporcunun potansiyel antrenman nedenlerini değerlendirmesine ve uygun bir şekilde karşılık vermesine izin verir.
Olumsuz akut ağrı
aniden meydana gelen yoğun ve spesifik bir ağrıdır. Genellikle sakatlanma sonucu olur. Çoğu zaman belirli bir nedenle sınırlıdır ve tehdit olarak nitelendirilir.

Uyuşukluk nadir fakat son derece ciddidir. Bu durumda, yorgunluk, acı veya ağrı hissedilmesi gerekirken sporcu hiçbir şey hissetmez. Bunun yerine bacaklarda uyuşukluk vardır. Bu ciddi bir yaralanmanın işareti olabilir.

Ağrıya karşı nasıl tepki verdiğin önemli!

  • Eğer ağrını bir tehdit olarak yorumlarsan veya yaptığın spordan daha çok ona odaklanırsan, bunun sonucu olarak ağrın artacak ve buna bağlı olarak performansın düşecektir.
  • Diğer taraftan ağrıyı doğal ve gerekli bir şey olarak görür ve çok çalıştığının bir işareti olarak yorumlarsan hedeflerine ulaşabilirsin. Daha sonra belki de ağrın senin dostun olabilir.
  • Birçok sporcu, ağrı konusunda yalnız olmadıklarını düşünmeyi yardımcı bulmaktadırlar. Ayrıca sporcular, genellikle ağrılı antrenman ya da maçlarda/karşılaşmalarda performanslarını gayretli bir şekilde gösterdiklerinde büyük bir doyum yaşadıklarını belirtmektedirler.

Ağrının antrenman ve karşılaşmanın bir bölümü olduğu gerçeğini kabul etmek son derece yararlıdır. Yoksa yüksek düzeyde performans gösteremez ve ağrıyı tecrübe edemezsiniz. Rahatlık ve üst düzey performans, birbirini dışlayan unsurlardır. İkisine de aynı anda sahip olamazsınız. Öncelikle antrenmanını gerçekleştirmen ve sonrasında amaçlarına ulaşmak için ne kadar istekli olduğuna ve ne kadar ağrı deneyimlemen gerektiğine karar vermelisin. Ağrı ortaya çıktığı zaman, onu deneyiminin bir parçası olarak görmeli ve onu hissetmek için istekli olmalısın. Ağrının en önemli hedeflerine ulaşmada sana destek olmasına izin vermelisin. Ağrıyı sporun bir parçası olarak gördüğün zaman onun azaldığını da görebilirsin.

Kaynak: http://appliedsportpsych.org/Resource-Center/Athletes/Articles/paintolerance

Ersin Bayramkaya

Uzman Klinik Psikolog


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: