Performans İçin İpucu Sözcükleri

Kritik Zamanlarda Odaklanmış Bir Bicimde Kalmak!

Emily üniversitede voleybol oyuncusudur. Savunma oyuncusu olarak sıklıkla servisleri o karşılar ve takimi için savunma oyunları kurar. Servisleri iyi karşılayamadığından ve gelen pasları da kaçırdığından ötürü son zamanlarda konsantrasyonunda ve güveninde düşüşler yasamaktadır. Bu problem maç süresince daha şiddetli hale gelip kendisinde kızgınlığa ve dikkatinde dağılmaya sebep olmaktadır. Asıl problem, performansında düşüşe yol açan bu hataları üzerinden bir türlü atamamasıdır.

Emily’nin problemi sporda sıkça rastlanabilmektedir. Sporcular çoğunlukla aynı hatalı davranışları sergilemekten veya kritik vakitlerde oyuna odaklanamamaktan şikayet ederler. Dikkatte azalma durumuyla basa çıkma için bir teknik, ip ucu sözcüğü geliştirip kullanmaktır.

 

İpucu sözcükleri ne anlama gelir?

İpucu sözcükleri dikkatinizi geri toplamak amaçlı kendinize söylediğiniz kısa sözlerdir. Bu sözcükler, performansınızı etkileyen ve dikkat dağıtan olumsuz düşünceleri durdurmanıza yardımcı olur. Örnek olarak:

1. Kişisel- İsinize yarayan bir ipucu sözcüğü bulmanız gerekir. Bu sözcük “zorlu”, “ustun” gibi tek bir kelime olabildiği gibi kısa kelimeler dizisi de olabilir. Kişisel ipucu sözcüğü oluşturmanızda bir yol olarak kendinize su soruyu sorun: “Çok iyi bir sporcu olsaydım “bakışım” nasıl olurdu ve ne şekilde “davranırdım”?” Çoğunlukla sporcular bu soruları cevaplandırmaya çalışırken bazı kelimeler ve imgeler kendiliğinden oluşur. Yukarıdaki soruya nasıl bir cevap vereceğinizi bir müddet düşünün; çünkü sizin için inanılır ve kişisel olan bir sözcük daha etkili olacaktır.

2. Pozitif- Hataların aka bininde daha etkili bir bicimde dikkati geri toplayabilmek için ipucu sözcüklerinin pozitif olması gerekir. Kendi kendinize yapacağınız olumsuz konuşmalar performansda düşüşe ve anksiyeteye yol açacaktır. Neyin sizi, olabileceğinizin en iyisini yaptığına odaklanın; kendinizi eleştirmekle zaman kaybetmeyin.

3. Kısa- İdeal bir ipucu sözcüğü çabuk bir şekilde dikkatinizi toplamanıza olanak sağlar fakat performans boyunca ihtiyacınız olacak gerekli düşüncelere herhangi bir engel teşkil etmez. Önceden de belirtildiği gibi bazı sporcular “odak” gibi tek bir kelimeyi tercih edebildiği gibi bazıları da “güçlü, odaklanmış, oyunda” gibi kısa kişisel sözler kullanır.

Önceden belirtilen vaka örneğine dönersek, Emily kendine şunları diyebilir: Çok iyi bir voleybol oyuncusu olarak, “hatalardan sonra sakin kalacağım”, “oyun suresince kendime güvenerek oynayacağım”. Son olarak ise, ana savunma oyuncusu olarak, “savunma oyununu kontrolüm altında tutacağım”. Dolayısıyla Emily için ipucu sözleri “Sakin, kendine güven, kontrol” olabilir.

Müsabaka sırasında ipucu sözleri nasıl ise yarar?

Tekrar odaklanmak için oyun sırasında ipucu sözleri kullanmak zor bir is değildir fakat pratik ister. İpucu sözlerini derin bir nefes ile birlikte aldığınızda hem yaptığınız ise tekrar odaklanmış olursunuz hem de anksiyeteden dolayı oluşan kas gerilimi azalır. Peki bu durum nasıl gerçekleşir? Yaptığınız bir yanlışlıktan sonra kendinizi dikkatiniz dağılmış ve tekrar odaklanamaz bir durumda bulursanız aşağıdaki adımları uygulayın:

1. 4’e kadar sayarak burnunuzdan nefes alin.

2. Nefesinizi bir iki saniye tutun.

3. Yine 4’e kadar sayarak yavaş yavaş aldığınız nefesi geri verin.

4. Nefesinizi geri verirken ipucu sözcüğünüzü zihninizden söyleyin.

5. Soluğunuzun ve ipucu sözcüğünüzün oyununuza tekrar odaklanmanızda size yardımcı olmasına izin verin.

İpucu sözcüğü uygulaması

Önceden de belirtildiği üzere bu tekniği kendinizde oturtmanız adına uygulamaya ihtiyacınız olacaktır. Kişisel ve inanılabilir bir ipucu sözcüğüne karar verdikten sonra birçok kez ve farklı durumlarda pratik yapmaya calisin. Bu esnada ipucu sözcüğünü ve merkezi nefes alma egzersizini de birlikte yapmaya calisin. Böylece bu uygulamalar müsabakada daha etkili hale gelir. Bu tekniği sıkça tekrarladıktan sonra, stresli durumlarda ve müsabaka sırasında da uygulamak daha kolay hale gelecektir.

Kaynak: http://appliedsportpsych.org/Resource-Center/Athletes/focus

Melike ELBASAN

Psikolog


Comments are disabled.

%d blogcu bunu beğendi: